HONNAN VAN A HIT?

    Te mit gondolsz a hitről? A Biblia szerint „a hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által.” Ezt Pál apostol a rómaiakhoz írt levelében írja. Másutt a hit természetéről szólva ezt találjuk: „A hit pedig a reménylett dolgok valósága, és a nem látott dolgok felől való meggyőződés”, továbbá „Hit nélkül lehetetlen Istennek tetszeni.” (Zsidókhoz írt levél). Ennek az írásnak az a célja, hogy bemutassuk a bibliai hitre jellemző legfontosabb alapelveket, továbbá eloszlassunk a hittel kapcsolatos néhány közkeletű félreértést is. Ne gondold, hogy másoknak nem okozott gondot hogyan higgyenek! Egy alkalommal ugyanis egy beteg gyermek apja ezt kérte Jézustól: „Hiszek, segíts a hitetlenségemen!”

    Az emberek általában hisznek. Még az Istent tagadók is! Egyesek a horoszkópban, mások a politikai pártok ígéreteiben, az orvosukban vagy a tőzsdei árfolyamok alakulásában. Egyesek a gyermekkorukban a télapóban, meg a húsvéti nyúlban hittek …Ez még nem baj. Egyet azonban le kell szögezni: a bibliai hit nem az áhított vagy a nekünk tetsző dolgok beteljesülésére vonatkozó jó reménység! A bibliai hit mindenekelőtt Isten igéjére épül, és nem emberi tényezőkre (kívánságok). Amikor tehát a Biblia azt mondja, hogy „hit hallásból van, a hallás pedig Isten igéje által”, akkor ez azt jelenti, hogy Isten igéjét hallgatva lehet (bibliai) hitre jutni. Sajnos ma sokan vannak, akik Isten létezését is tagadják, mégis elvárják tőle, hogy szorult helyzetükön segítsen. Az ilyen ember például azt mondja: „hogyan engedheti meg Isten (akinek a létezését különben tagadom), hogy ez a szörnyűség történjen velem, a családommal, a világban?”. Isten azonban a hit területén munkálkodik, ezért hinni kell, hogy Ő létezik, és be tud avatkozni az Ő akarata szerint. Jézus arra hívta fel a figyelmet, hogy a hit nem marad válasz nélkül Isten részéről! A bibliai hitet a szívünkben az elménkben az Isten igéje ébreszti fel. Ha hinni akarsz ne mulaszd el Isten igéjét hallgatni! Ezt megteheted, ha ellátogatsz valamelyik gyülekezetbe, ha olvasod a Bibliát, vagy ha megnézed a Máté, a János vagy a Lukács evangéliuma alapján készített mozifilmet.

    A bibliai hit a nem látott dolgokra vonatkozik. Pál apostol egyik levelében külön hangsúlyozza, hogy „hitben járunk nem (pedig) látásban”. Vagyis a hit a nem látható világhoz kapcsolódik, nem pedig a látható körülményekből vagy tényekből indul ki. Azt írja, hogy „Isten megeleveníti a halottakat, és létre hívja a nem létezőket.” Talán a legnehezebb része a hitnek, hogy hajlamosak vagyunk a szemünknek, az érzékszerveinknek hinni. Pedig a hit mindig a láthatatlanból indul ki. Olyan ez, mint amikor valaki házat épít. A tervek a gondolatainkban születnek meg, majd ezeket papírra vetjük, és végül a kész terveket odaadjuk a kőművesnek, aki megépíti a falakat. Hányszor történt már meg, hogy aki építkezésbe fog elviszi barátait a telekre, és büszkén mutat körbe, hogy „na és itt lesz a nappali”, miközben a többiek csak valami gazos földdarabot látnak! Bezzeg egy pár hónap múlva, mikor már állnak a falak már könnyű elképzelni, hogy hol is lesz a nappali. A bibliai hit mindig a láthatatlanban kezdődik, és a láthatóban ölt formát.

    A bibliai hit szilárd meggyőződésen alapszik. Ábrahám például „szilárdan hitte, hogy amit Ő (Isten) igért azt meg is cselekedheti.” A hit nem lép vissza, hanem kitart a körülmények dacára is. Miért? Mert világosan látja a végeredményt. Persze ezt az állapotot nem könnyű fenttartani. Aki például azt állítja, hogy Jézus nem létezett, de legalábbis nem támadt fel, és mindez mese, vegye figyelembe, hogy a húsvéti nyúlban való hitéért még senkit sem fejeztek le, égettek meg vagy feszítettek keresztre. Az apostolok közül azonban kevés kivétellel mindenkit kivégeztek. Ha nem lett volna a hitüknek biztos alapja, vajon miért vállalták volna a kínhalált? Pál apostol soha nem találkozott Jézussal emberi formájában. Mégis, a császár előtt vállalta a halált a hitéért. Jézus mondja: „Aki bennem hisz, ha meghal is él.”

    A bibliai hit Isten ajándéka. Senki ne gondolja, hogy a hit valamilyen intellektuális teljesítmény! A hit nem a mi teljesítményünk, hanem Istené, aki véghez viszi a hitnek megfelelő állapotot, a láthatatlanból előállítja a láthatót, vagy visszafordítja a visszafordíthatatlant. Ugyanakkor a hitünk szerinti meggyőződés nélkül Isten sem képes cselekedni. Amikor például egy leprás meggyógyult Jézus azt mondta neki: „Kelj fel, menj el, hited megtartott téged”. Amikor hozzá vezettek egy vakot, Jézus eléggé pimaszul megkérdezte tőle, hogy „mit kívánsz, mit tegyek veled?” Hát hiszen nem látta, hogy vak? Dehogy nem, hiszen úgy vezették oda Jézushoz! Szerencsére azonban a vak nem veszítette el a hitét, és így válaszolt: „Uram, hogy lássak.” Jézus ezt mondta neki: „Láss! A hited megtartott.”

    A bibliai hitben erő van. A hitetlenségük miatt Jézus egyszer például így dorgálta a hallgatóságát: „Bizony mondom, nektek: ha akkora hitetek volna, mint egy mustármag, és azt mondanátok ennek a hegynek: Menj innen oda! – odamenne, és semmi sem volna nektek lehetetlen.” A bibliai hit hegyeket képes mozgatni. Miként lehetséges ez? Úgy, hogy a hit az a közeg, amely Isten természetéhez legközelebb áll. Ezért kísérik a hitet Isten erőteljes megnyilvánulásai.

    ÖSSZEFOGLALVA A BIBLIAI HITET:

    • Isten igéje ébreszti fel
    • Isten igéjére és nem a körülményekre alapoz
    • A nem látott dolgokra vonatkozik
    • Szilárd meggyőződésen alapul
    • Isten ajándéka

    Egy másik megközelítésben a bibliai hitnek három dimenziója van. Az első legfontosabb az üdvözítő hit. Az üdvösségről vallott meggyőződésünk határozza meg, hogy valóban hívők vagyunk-e. Ha valaki nem biztos benne, hogy elnyerte az üdvösséget, az még nem jutott hitre. A hit az Istennel való kapcsolat, közösség gyümölcse, eredménye. Vagyis, ha Istennel kapcsolatban vagyunk, akkor ez a hitünk elmélyülését eredményezi. A Biblia úgy tanítja, hogy ez a fajta hit a „Lélek gyümölcse”, Isten szellemének munkája. Ugyanez a Lélek azonban úgy is munkálja a hitet, hogy bizonyos rendkívüli helyzetekben rendkívüli módon nyilvánul meg a hit. Ez a hit harmadik dimenziója. Jézus mondja: „Azokat, akik hisznek ezek a jelek követik: az én nevemben ördögöket űznek ki, új nyelveken szólnak, kígyókat vesznek a kezükbe, és ha valami halálosat isznak, nem árt nekik, betegre teszik rá kezüket, és azok meggyógyulnak.” Nem hiszem, hogy ezzel Jézus arra akarta volna bíztatni követőit, hogy legyenek kígyóbűvölők, de a rendkívüli hitet Isten erőteljes megnyilvánulásai kísérik: Isten szelleme által csodák történnek. Feljegyezték például, hogy „a betegeket kivitték az utcára, hogy ha arra jár Péter (apostol), legalább az árnyéka vetődjék rá valamelyikükre”. Fontos azonban látni, hogy ez a fajta hit a Lélek ajándéka, melyet nem lehet kisajátítani, illetve Isten annak adja, akinek akarja: „A kegyelmi ajándékokban pedig különbség van, de ugyanaz a Lélek… Egynek hit ugyanazon Lélek által; másnak pedig gyógyítás ajándékai ugyanazon Lélek által” – írja Pál apostol.

    Összefoglalva a hit különböző dimenziói közül az üdvözítő hitet mindenki elnyerheti, aki Jézus Krisztus mellett dönt, a kapcsolat elmélyülése pedig maga után vonja a hit elmélyülését is, amelyről a Biblia mint a „Lélek gyümölcséről” számol be. Bizonyos emberekben, bizonyos helyzetekben a hit rendkívüli megnyilvánulásait látjuk. Ez a hit harmadik dimenziója, mely a Lélek ajándéka.

    A HIT DIMENZIÓI:

    • Az üdvözítő hit
    • A Lélek gyümölcse
    • A Lélek ajándéka